3. Kemal Yücel Araştırma Onur Ödülü, “Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öz Düzenleme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi” isimli çalışmaları ile uzman Hatice Cemre Dağgül ve Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) öğretim üyesi Prof. Dr. Ayşe Işık Gürşimşek’e verildi.
Konuyla ilgili açıklamada bulunan DAÜ Eğitim Fakültesi, Temel Eğitim Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ayşe Işık Gürşimşek, son yıllarda alanyazında üzerinde yoğun çalışmalar yapılan konulardan biri olan öz düzenlemenin; çocukların zihinsel, duygusal ve davranışsal olarak kendilerini planlama, kontrol etme, engelleme, yönlendirme, düzenleme gibi becerileri içerdiğini, ayrıca ilkokula hazırbulunuşluk, matematik yeteneği, arkadaşlık ilişkileri gibi akademik ve sosyal yetkinlikleri de etkilemekte olduğunu vurguladı. Erken yaşlardan başlayarak çocukların uyguladıkları öğrenme stratejileri ile ilgili farkındalık kazanmaları; kendi öğrenmelerini planlama, izleme ve değerlendirme gibi becerilerin geliştirilmesiyle; yüksek akademik başarı, okula bağlılık, akran kabulü, olumsuz davranışlardan kaçınma ve sağlıklı beslenme alışkanlıkları gibi önemli yaşam becerilerinin de olumlu yönde geliştiğinin belirlendiğini ifade eden Prof. Dr. Gürşimşek, ödüle layık görülen araştırmada, KKTC’nin Lefkoşa ve Girne ilçelerinde devlete bağlı okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden çocukların öz düzenleme becerileri düzeyleri ve bu becerilerle ilişkili olabilecek çeşitli değişkenlerin incelendiğini söyledi.
Okul öncesi eğitim alan 2010 doğumlu 63 kız ve 59 erkek olmak üzere toplam 122 çocuk ve ebeveynleri ile yürütülen çalışmada, çocukların öz düzenleme beceri düzeyleri, verilen çeşitli görevlerde performanslarının değerlendirilmesini sağlayan Okul Öncesi Öz Düzenleme Ölçeği yoluyla belirlendi. Çalışmada öncelikle çocukların dikkat/dürtü kontrolü ve olumlu duygu puanları belirlendi. Sosyodemografik değişkenlerle ilgili analizler sonucunda ise, çocukların öz düzenleme becerilerinin cinsiyetlerine göre farklılaştığı, buna karşılık anne-babanın eğitim durumu, ailenin gelir düzeyi ve ailedeki çocuk sayısına göre anlamlı bir farklılaşma olmadığı saptandı.
Bu çalışmanın, Kuzey Kıbrıs’ta çocukların öz düzenleme becerileriyle ilgili olarak yapılan ilk araştırma olduğunun altını çizen Prof. Dr. Gürşimşek, araştırmadan elde edilen bulguların, Kıbrıs’taki çocukların öz düzenleme becerileri ile ilgili olarak yürütülecek çalışmalara, okul öncesi eğitim kurumlarında düzenlenecek olan aile eğitimlerine ve öğretmenlere yönelik hazırlanan hizmet içi eğitim kurslarına ışık tutacağını belirtti.